Het CIM lanceerde twee jaar geleden al zijn Radio Stream Monitor, die is uitgegroeid tot de officiële bron voor gegevens in verband met het gebruik van digitale radio in België. Deze studie is nog altijd weinig bekend en gebruikt. Ze vormt niettemin een waardevolle aanvulling op de bereiksstudie (RAM), die alleen totaalcijfers geeft, voor alle platformen samen. Sinds maart 2020 en het verschijnen van het virus dat ons leven en gedrag grondig heeft veranderd, is een meer volledige informatie over digitaal luisteren noodzakelijk. Radio en lockdown gaan hand in hand De lockdown van maart 2021 was voor veel luisteraars de trigger om de digitale platformen van onze nationale radiozenders te verkennen. Het aantal radiostreams schoot op dat moment de hoogte in en genereerde 40% meer verkeer dan in de periode voordien. Vervolgens hield dit gedrag aan en werd het het nieuwe normaal. Dat wordt bevestigd als we naar de seizoenscurve van de digitale radio kijken: die bleef in 2020 en 2021 vrij identiek. We merken echter grote verschillen tussen het noorden en het zuiden van het land: de Nederlandstalige radiostations vertonen een stijging met 50% in vergelijking met de periode voor de pandemie; bij de Franstalige radio’s blijft die stijging beperkt tot 16%. Nostalgie en Radio Contact domineren het digitale radiobereik in het zuiden De marktaandelen van de verschillende mediamerken volgen niet precies hetzelfde patroon als die van het luisteren naar ‘alle platformen’ van de RAM-studie, met gedragingen die opnieuw heel anders zijn in het noorden en het zuiden van het land. In het noorden is digitaal luisteren verdeeld over zes grote spelers*, terwijl in het zuiden twee grote muziekradio’s de markt grotendeels domineren: Nostalgie (20,5%) en Radio Contact (19,7%) hebben allebei een marktaandeel van rond de 20%, en dit het hele jaar door, al twee jaar lang. *Merk op dat voor het noorden de cijfers van Q-Music onderschat worden, omdat ze alleen de audiostreams van de zender meetellen en niet de video’s (bij de andere radio’s ligt dat anders). Meer info nodig? Marco Marini Head of Research contacteer Aanbiedingen gekkopeld aan die studie ALLE AANBIEDINGEN Podcast tailor-made Het podcastaanbod op maat bestaat uit het maken van branded podcasts voor adverteerders. R.O.N. Audio FR Floating aankoop beschikbaar op alle radio’s, webradio’s en streamingplatforms die door IP Belgium gecommercialiseerd worden en die zich richten tot Franstalige luisteraars. AudioMix Reach South Een combinatie van zenders in het zuiden van het land met maximaal bereik waarvan de doelgroep 18-54 jaar is. Merken gekoppeld aan die studie ALLE MERKEN Radio Contact La radio Feel Good Nostalgie Une furieuse envie de chanter Nostalgie + Nostalgie+, en avant la musique !