Skip to content

World TV Day: lang leve de televisie!

Op 21 november vierden we Wereldtelevisiedag. Tot nader order blijft televisie een cruciaal medium met een unieke kracht.

Televisie heeft nog een mooie toekomst voor zich. De omvang, het formaat en het gebruik ervan zijn misschien wel veranderd, maar als medium heeft het nog niets aan kracht ingeboet. Het beste bewijs: in België bereikt de televisie maandelijks 4 miljoen mensen, goed voor 95% van de Franstalige Belgische bevolking.

De Belg is vooral gehecht aan zijn belangrijkste scherm: hij kijkt gemiddeld 199 minuten per dag naar de televisie, een verbruik dat in 82% van de gevallen live gebeurt!

We kunnen niet naast de verbindende rol van de televisie kijken. Of het nu gaat om nieuws of entertainment, televisie heeft de unieke kracht om ons samen te brengen en ons te ontroeren. In België kijken we in 68% van de gevallen naar de televisie in het gezelschap van andere mensen.1

Televisie is alomtegenwoordig en bereikt steeds meer kijkers. Dat succes heeft het medium niet alleen te danken aan zijn uitzonderlijke vermogen om zichzelf telkens opnieuw uit te vinden, maar ook aan het werk van tv-zenders die steeds meer kwalitatief sterke content brengen die mensen verbindt.

Lang leve de televisie!

Bron: Audimetrie CIM Zuiden / november 2020 – oktober 2021
1 basis gezamenlijk kijken = huishoudens van meer dan 1 persoon