Skip to content

De periode van de kerstfilms is officieel aangebroken!

Wanneer begint de eindejaarsperiode echt? Op welk moment weten we dat het zover is, met de zomer ver achter ons en de herfst al goed op dreef, en dat we ons alleen maar onder ons tv-dekentje hoeven te installeren met een warme chocolademelk (of een grog, afhankelijk van de stemming) terwijl we wachten op de lente?

Begin november, natuurlijk, wanneer onze favoriete zenders starten met het programmeren van tv-films met een kerstthema… Deze films, voornamelijk uit de Verenigde Staten, zijn ondertussen niet meer weg te denken. The Hallmark Channel, genoemd naar de wenskaartfabrikant, heeft er zijn specialiteit van gemaakt. Zijn catalogus telt nu meer dan 150 originele films (in 2020 zijn er nog 23 bijgekomen). Zijn grote concurrent, Lifetime, bood in 2020 ook al 34 nieuwe titels aan.

Als we de andere Amerikaanse zenders en Europese tv-films meetellen, komen we elk jaar aan nog eens meer dan zestig nieuwe films: ruim voldoende voor een heleboel guilty pleasure tijdens de twee maanden die ons scheiden van de feestdagen.

Sinds 2 november zendt RTL TVI elke weekdag in de namiddag (van 13.45u tot 15.15u) een zeer verslavende kerstfilm uit. TF1 brengt van maandag tot vrijdag, van 14.10u tot 17.20u, maar liefst twee tv-films gevuld met rood, groen, ballen en slingers, een traditie die de zender nu al verschillende jaren huldigt. TMC blijft niet achter en programmeert ongeveer twintig tv-films per week (ook tijdens het weekend), voornamelijk vóór 14.00u.

De cijfers dan: in 2020 lieten elke namiddag zo’n 150.000 kijkers zich verleiden door de romantische kerstfilms van RTL TVI. Het ging voornamelijk om vrouwen van 15 tot 54 jaar. Dat is goed voor een marktaandeel van 28% op de VVA 18-54 jaar. De twee tv-films op TF1 lokten gemiddeld maar liefst 122.000 kijkers, goed voor een marktaandeel van 21% op de VVA 18-54 jaar. Ook hier gaat het vooral om vrouwen, van 15 tot 64 jaar (het programma is echter bijzonder aantrekkelijk voor jonge vrouwen).

Bij het ingaan van het nieuwe jaar telden we meer dan 2 miljoen fans1 voor deze komedies die voor een sprankeltje licht zorgen als het buiten somber is. Dat is 45% van de Franstalige Belgische bevolking en 42% van de 15-34-jarigen.

Het tijdloze succes van kerstfilms maakt ze tot een echt veilige gok voor uw merk, dat op die manier helemaal deelt in de magie van deze betoverende periode.

1 CIM South Audimetry / Vision Threshold: minstens 10 opeenvolgende minuten